Školní poradenské pracoviště

Etický kodex

Návrh etického kodexu

 

  1. Etická odpovědnost vůči klientům

 

Nadřazenost zájmů klientů.

 

  • Prvořadou zodpovědností je zodpovědnost vůči klientům.

 

  • MP by měl klientům sloužit s oddaností, loajalitou, odhodláním a s maximálním vynaložením svých odborných dovedností a schopností.
  • MP by neměl zneužívat vztahů s klienty k osobnímu prospěchu.

 

  • MP by neměl praktikovat, přehlížet, napomáhat nebo se podílet na jakékoliv formě diskriminace na základě rasy, barvy pleti, pohlaví, sexuální orientace, věku, náboženství, národnosti, rodinného stavu, politického přesvědčení, psychického nebo fyzického handicapu nebo jakéhokoliv jiného zaměření, osobní vlastnosti, postavení nebo stavu.
  • MP by se měl vyhnout vztahům nebo závazkům, které jsou v rozporu se zájmy klientů.
  • MP by měl klientům podávat přesné a úplné informace ohledně rozsahu a charakteru služeb, které jim může poskytnout.

Důvěrnost informací a ochrana soukromí.

 

  • MP by měl respektovat soukromí klientů a důvěrnost veškerých informací získaných v průběhu poskytování odborných služeb.
  • Jiným osobám by měl MP důvěrné informace poskytnout bez souhlasu klientů pouze ze závažných odborných důvodů, s výjimkou pedagogického sboru zařízení.
  • MP by měl klientům umožnit přiměřený přístup k jakýmkoliv záznamům, které se jich týkají, jsou součástí jejich osobní dokumentace a byly pořízeny v průběhu činnosti sociálního pracovníka.
  • MP umožní klientům přístup k těmto záznamům.


 

  1. Práva a prospěch klienta

 

  • Při poskytování poradenských služeb má mít klient právo na bezpečnost, naprostou diskrétnost a zachování profesionálního tajemství.
  • Poskytování poradenských služeb předpokládá nestrannost a respektování klientových práv a nepřipouští finanční, sexuální, emocionální ani jakékoli jiné zneužívání klienta.
  • Podmínky poradenské služby, kvalifikace a odborné kompetence člena, který tuto službu poskytuje, musí být klientovi jasné od samého počátku jejího poskytování. Veškeré změny musí být s klientem projednány napřed.
  • Před vlastním zahájením je MP povinen poskytnout klientovi jasnou informaci o charakteru služby, postupech, o předvídatelných rizicích, která může klientovi přinést poskytování služby, stejně jako o rizicích vyplývajících z toho, když poradenská služba nebude poskytnuta.
  • Poradenská služba je poskytována pouze za předpokladu písemného souhlasu klienta nebo jeho zákonného zástupce.
  • Klient má v průběhu poskytování služby zaručeno naprosté soukromí. Nesmí být nikým dalším pozorován.
  • Klient má právo na to, aby s ním bylo v průběhu poskytování služby jednáno s respektem a důstojností.
  • Povinností MP je poskytnout žákovi, studentovi možnost přehledu o účelu a významu jednotlivých postupů užívaných při poskytování služby.
  • MP by se měl ze všech sil snažit maximálně podporovat svobodné rozhodování klientů.
  • MP by neměl podnikat žádné kroky, které by porušovaly nebo omezovaly občanská nebo zákonná práva klientů.


 

  1. Omezení vyplývající z profese

 

  1. MP poskytuje pouze ty služby, které spadají do jeho odborné kompetence. Své vzdělání, kvalifikaci, kompetence a zkušenosti nezkreslují.
  2. Je si vědomi omezení, která patří k jeho profesi, a v případě potřeby zve ke spolupráci odborníky jiných profesí. V tomto bodě je implicitně zahrnut předpoklad, že MP zná obecnou sféru kompetencí jiných odborníků, které žádají o spolupráci.

Profesní vymezení

 

MP se orientu v aktuální školské a další potřebné legislativě (ve školském zákoně a příslušných směrnicích, vyhláškách a metodických pokynech). Pokud jsou administrativní předpisy a nařízení v rozporu s etickými principy, vyvíjejí snahu tyto neshody a rozdíly odstranit. Pokud v tomto úsilí MP neuspěje, měl by dát přednost etickým principům.

  1. Výkon profese (profesionální praxe)

 

Profesionální vztahy

 

  1. Žáci a studenti

 

  1. MP považuje za prvořadou a klíčovou záležitost zájmy dětí, žáků a studentů, které má v péči.
  2. Zajišťuje, aby děti, žáci a studenti chápali podstatu a cíl spolupráce s výchovným poradcem či intervence v co nejvyšší míře (s ohledem na věk, mentální úroveň a schopnosti klientů).
  3. Nevyužívá ke svému osobnímu prospěchu profesionální vztahy, které mají s klienty či spolupracujícími osobami.

 

  1. Rodiče

 

  1. MP vysvětluje rodičům nebo zákonným zástupcům podstatu spolupráce nebo profesionální intervence, které se týkají jejich dítěte.
  2. MP seznamuje rodiče či zákonné zástupce s vypracovaným Individuálním vzdělávacím plánem (u integrovaných žáků, studentů).
  3. MP projednává s rodiči nebo zákonnými zástupci plány podpory jejich dítěte a způsob spolupráce.
  1. Vztahy k odborníkům jiných profesí

 

  1. MP se snaží navázat a udržet kooperativní pracovní vztahy s odborníky příbuzných profesí a přistupuje k nim se stejným respektem a ochotou ke spolupráci, jako ke kolegům ze své profese.
  2. Zná okruh kompetencí a hranice kompetencí u odborníků příbuzných profesí.

 

Etický kodex - verze k tisku