Ve středu 25.10.2023 na celé naší škole proběhl projektový den Světový den jazyků, ale bylo na třídních učitelích, zda téma dodrží či si pro svou třídu zvolí nějaké vhodnější či potřebnější.
Protože jsme ve vlastivědě doposud probírali Evropu, a protože k našim evropským sousedům se také ještě dostaneme, spolu s paní asistentkou jsme zvolily stát v Evropě, který ale není pro děti úplně nejznámější.
Nejprve děti rozdělené na skupinky musely vyluštit tři indicie a na jejich základě odhalit, o jaký stát se jedná. Jako první poskládaly rozstříhané obrazy holandského malíře Vincenta van Gogha, následovaly různé matematické příklady - číselné výsledky si šifrou ukrytou ve třídě převedly na písmena a složily slovo tulpen (holandsky tulipán), nakonec obdržely mouku, symbol značící vítr a vyjmenovaná slova po L a vyšel jim větrnný mlýn. Když se navíc podívaly na naše oblečení v barvě nizozemské vlajky s výrazně oranžovými prvky, správně určily, že jde o Holandsko (tedy správně Nizozemsko).
Následovalo povídání o této zemi, téměř každý přispěl s něčím, co již o Holandsku ví - ať už šlo o květiny, fotbalové kluby a jejich hráče, cyklokros, kanály, Amsterodam či zmíněné větrnné mlýny. Společně jsme se podívali na pořad Cestománie o Holandsku a následně na tabuli vypsali fakta o této zemi. Ochutnávali jsme holandské sýry a vypili "Chocomelk" se "Slagroom", tedy horkou čokoládu se šlehačkou a děti vyrobily z kartonů větrnné mlýny a tulipány, nazdobily delftskou keramiku "fajáns" a namalovaly si tématická trička. Za zvuku nizozemské hymny jsme se s červeno bílo modrou vlajkou za zády vyfotili a spěchali na oběd.
Chtěli jsme toho stihnout ještě více, ale čtyři vyučovací hodiny prostě utekly jako voda.

L.Tomečková