Školní psycholog
Školní psycholog
Mgr. Bc. Zuzana Bendová
e-mail: zuzana.bendova@zsjistebnice.cz
Náplň práce školního psychologa:
1) Diagnostika, depistáž
• depistáž specifických poruch učení v základních školách,
• orientační diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků,
• depistáž a diagnostika nadaných dětí,
• zjišťování sociálního klimatu ve třídě,
• screening, ankety, dotazníky ve škole.
2) Konzultační, poradenské a intervenční činnosti
• poskytování konzultací při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb
a možností školy a školního poradenského pracoviště,
• péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná
opatření prvního stupně (zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory
a vedení),
• péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytovány podpůrná
opatření druhého až pátého stupně (zejména pomoc při sestavování individuálního
vzdělávacího plánu a vedení),
• individuální případová práce se žáky v osobních problémech (zejména konzultace
a vedení),
• tvorba, koordinace a plnění individuálního výchovného plánu,
• krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné
zástupce,
• prevence školního neúspěchu žáků (zejména náprava a vedení),
• kariérové poradenství u žáků,
• techniky a hygiena učení pro žáky,
• skupinová a komunitní práce s žáky,
• koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.,
• podpora spolupráce třídy a třídního učitele,
• individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání,
• konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí,
• podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání,
• intervizní a supervizní činnost (školní psycholog a školní speciální pedagog).
3) Metodická práce a vzdělávací činnost
• participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání,
• metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
• metodická pomoc třídním učitelům,
• pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, konzultace a metodické vedení,
• účast na pracovních poradách školy,
• spolupráce v rámci poradenských služeb poskytovaných ve škole, zejména s výchovným
poradcem, školním metodikem prevence, školním speciálním pedagogem, vedením
školy a třídními učiteli,
• koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými
zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními,
• spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a účast na metodických setkáních
v PPP,
• metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního
vzdělávacího programu,
• besedy a osvěta žáků, zákonných zástupců a zaměstnanců školy,
• prezentační a informační činnost,
• participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole
• prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
• podpora žáků při přípravě na ukončování středního vzdělávání.