Minimální preventivní plán
Minimální
preventivní program
ŠKOLNÍ ROK 2024/2025
Obsah:
1. Škola ……………………………………………………………………………………….3
a. základní údaje školy…………………………………………………………………….. 3
b. vstupní informace a jejich zdroje………………………………………………………..4
c. personální zajištění školy ………………………………………………………………..5
2. Analýza současného stavu školy ………………………………………………...............…5
3. Personální zajištění prevence……………………………………………………………… 6
4. Propagace …………………………………………………………………………………..9
5. Prevence - aktivity v oblasti prevence rizikového chování ………………………………..10
6. Cíle prevence na škole ……………………………………………………………………..11
7. Obsah programu – zaměření, způsob realizace…………………………………………… 13
8. Metody při realizaci prevence ……………………………………………………………..20
9. Finanční rozpočet ………………………………………………………………………….21
10. Řešení přestupků ………………………………………………………………………….21
11. Seznam základních zákonů a metodických listů v oblasti prevence……………………...22
12. Kontakty na další organizace ……………………………………………………………..24
13. Seznámení pedagogů ……………………………………………………………………..28
Součástí MPP 2024-25 je:
a. Školní řád, klasifikační řád
b. Krizový plán školy
c. Hodnotící zpráva MPP 2023-24
d. Program školního poradenského pracoviště 2024-2025
e. Předcházení školní neúspěšnosti
f. Strategie předcházení šikany
g. Školní preventivní strategie
1) Škola
a) ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Název a adresa školy, pro kterou platí tento MPP |
ZŠ A MŠ JISTEBNICE, KOSTELNÍ 93 JISTEBNICE 39133 |
Jméno a příjmení ředitele |
Mgr. Pavla Vonešová |
Telefon na ředitele |
773002943 |
E-mail na ředitele |
Jméno a příjmení školního metodika prevence |
Mgr. Jana Volková – I. stupeň Mgr. Tereza Šindelářová – II. stupeň |
Telefon |
381273357, 604798319 |
|
jana.volkova@zsjistebnice.cz, tereza.sindelarova@zsjistebnice.cz |
Jméno a příjmení výchovného poradce |
Mgr. Miloslava Kolihová |
Telefon |
381273357, 389822620, 733528649 |
|
Jméno a příjmení speciální pedagožky |
Mgr. Jana Nešetřilová |
Telefon |
777141633 |
|
Počet tříd |
Počet žáků/studentů |
|
ZŠ - I stupeň |
7 |
126 |
ZŠ - II.stupeň |
5 |
88 |
8leté Gymnázium – (Prima až Kvarta) |
||
6leté Gymnázium – (Prima až Sekunda) |
||
SŠ – ostatní |
||
Celkem |
12 |
214 |
Použité zkratky:
PP – Preventivní program
RCH – Rizikové chování
NNO – Nestátní neziskové organizace
ŠMP – Školní metodik prevence
b) VSTUPNÍ INFORMACE A JEJICH ZDROJE
1. Sociální a jiné okolí školy
ZŠ Jistebnice je škola umístěná v klidném prostředí obce. Má standardní vybavení – třídy, šatny, posilovnu, tělocvičnu, hřiště, počítačové učebny, cvičnou kuchyni, učebnu pro pracovní činnosti, školní pozemek a odborné učebny pro fyziku, chemii, přírodopis, hudební a výtvarnou výchovu.
Žáci se během roku zapojují do olympiád a soutěží, ve kterých získávají poměrně dobrá umístění. Mohou využít nabídky různých zájmových kroužků a nepovinných předmětů. Široká je i nabídka mimoškolních aktivit – hudební a výtvarné obory na ZUŠ v Táboře a Milevsku, aktivity DDM Tábor, v Jistebnici TJ Sokol, skaut, SDH (hasičský kroužek), ČRS (kroužek mladých rybářů), atletika a další. Pro žáky funguje školní družina a školní klub. Mezi jejich úkoly patří činnost odpočinková a zájmová a příprava na vyučování.
Spolupráce s rodiči, obcí, policií a lékaři je na dobré úrovni. Většina rodičů se o své děti zajímá, mají přehled o způsobu trávení jejich volného času a pravidelně se informují o chování a prospěchu dětí na třídních schůzkách a v konzultačních hodinách. V případě potřeby mohou rodiče po předchozí domluvě navštívit školu kdykoliv.
Škola se na veřejnosti prezentuje pomocí svých webových stránek, městského zpravodaje, regionálního tisku. Účastní se veřejného života města, pořádá vlastní akce a prezentuje projekty, které jsou přístupné veřejnosti.
2. Informace od pedagogů
Pedagogové na škole spolu úzce spolupracují, tvoří malý kolektiv, takže informace si předávají průběžně podle potřeby, případně také při diskuzích v rámci pracovních porad. Pro řešení problémů v třídních kolektivech by v některých případech pomohla lepší spolupráce rodičů se školou.
3. Informace od rodičů
Škola by se podle rodičů měla zaměřit na vztahy mezi dětmi a prevenci šikany. Informace jsou od rodičů získávány v rámci třídních schůzek, případně při individuálních rozhovorech během školního roku
4. Informace od žáků
Většina žáků je v kolektivech spokojena. Informace jsou získávány diskuzemi s učiteli při třídnických hodinách a při vyučování, v rámci školní družiny a školního klubu a prostřednictvím schránek důvěry.
5. Hodnocení PP minulého školního roku
Na I. stupni se nejvíce řešily vztahy mezi dětmi, drobné krádeže, opakované vloupání do školy. Osvědčila se domluva a spolupráce s některými rodiči, spolupráce s PPP a SVP Tábor, Policií ČR. Na druhém stupni vyvstaly problémy s agresivitou, afektivním chováním, krádežemi a řešily se vztahové problémy.
Tento rok budeme, ve spolupráci s ostatními odborníky, zjišťovat a případně zlepšovat klima třídních kolektivů. Objednané jsou preventivní programy s Městskou policií Tábor pro 1. – 9. ročníky.
c) PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ ŠKOLY
Ve školním roce 2024/2025 má škola:
- 28 pedagogů včetně vedení školy, vychovatelek a asistentek pedagoga
- 1 administrativní pracovnice (ekonomka, hospodářka)
- 2 uklízečky, 1 školník
- 5 kuchařek včetně vedoucí školní jídelny
V rámci pedagogického sboru pracuje 1 výchovná poradkyně, 2 školní metodičky prevence pro 1. a 2. stupeň, školní psycholožka (v tomto roce na mateřské dovolené), speciální pedagožka, 6 asistentů pedagoga a koordinátor EVVO, ŠVP a ICT.
2. Analýza současného stavu
Škola vytváří tento program jako základní nástroj prevence. Jde o komplexní systémový prvek v realizaci preventivních aktivit, program je nejméně jednou ročně vyhodnocen. Sleduje se účinnost, průběh, měří se efektivita jednotlivých aktivit. Pro školu je závazný a podléhá kontrole České školní inspekce.
Nárůst rizikového chování včetně zneužívání návykových látek v populaci mládeže a dětí školního věku se stává celospolečenským problémem. Děti patří k nejohroženější skupině. Proto je důležité zahájit primární prevenci právě v době základní školní docházky, poskytnout žákům co nejvíce informací (přiměřeně k věku žáků), naslouchat jejich problémům a otevřeně s nimi hovořit i na neformální úrovni.
Vztah učitel – žák
Budujeme vzájemnou důvěru mezi učitelem a žákem. Žák ví, že se může na učitele obrátit a bude respektován jeho názor, jeho potřeby. Učitel se zajímá o žáka, podněcuje dialog. Učitel získává důvěru žáka i prostřednictvím budování vztahu s rodinou, sociálním prostředím žáka. Při řešení problémů je učitel otevřen komunikaci s žákem, s rodičem, širší rodinou, ostatními pedagogy, výchovnými poradkyněmi, metodičkou prevence, speciální pedagožkou atd. Na základě dosažení dohody o společných cílech a postupech dochází k celkové a jednotné podpoře žáka.
Individualizované hodnocení, slovní hodnocení, sebehodnocení, zpětná vazba skupiny
Žáci dostávají komplexní zpětnou vazbu od učitele. Jsou informováni o svém pokroku i nedostatcích. Je oceňováno úsilí žáka a míra jeho pokroku bez srovnávání s výkonem ostatních. Je podporován jeho individuální talent a zájem. Diferenciace výuky může probíhat prostřednictvím práce ve skupinách podle zaměření žáka. Pomáháme žákovi vybudovat si důvěru v sebe, ve vlastní síly, pozitivní vztah k okolnímu světu.
Komunikace s rodiči, veřejností
Učitelé nabízejí všem rodičům možnost individuální konzultace. Rodiče mají také možnost navštívit výuku a účastnit se školních i třídních projektů. Třídní učitelé informují rodiče o programu, především na třídních schůzkách, dále se o programu můžou informovat individuálně u školních metodiček prevence. Informovanost bude zaměřena zejména na oblast prevence užívání návykových látek, šikany, sexuální výchovy, zdravého životního stylu apod. Rodiče každého žáka mohou najít informace o ŠPP na webu školy, kde jsou nezbytná telefonní čísla a adresy, základní seznam informací o školním poradenském pracovišti. Pokud rodiče projeví zájem, rádi pro ně zajistíme alespoň jeden seminář nebo besedu s odborníkem. Na dotazy a připomínky rodičů budeme zpětně reagovat.
3. Personální zajištění prevence
V rámci práce týmu prevence funguje školní poradenské pracoviště. Základní funkcí pracoviště je poradenská činnost rodičům, žákům i pedagogům. Členky týmu prevence ve školním roce 2024/25 jsou: metodička prevence 2.stupně (Mgr. Tereza Šindelářová), metodička prevence 1. stupně (Mgr. Jana Volková), výchovná poradkyně (Mgr. Miloslava Kolihová), speciální pedagožka (Mgr. Jana Nešetřilová), ředitelka školy (Mgr. Pavla Vonešová), zástupkyně ředitelky školy (Mgr. Pavla Brožovská). Tým prevence pracuje pod vedením ŠMP Mgr. Terezy Šindelářové, která ze schůzek týmu bude pořizovat zápisy.
Rodiče jsou o funkci školního poradenského pracoviště informováni na třídních schůzkách a na webu školy.
web školy: www.zsjistebnice.cz
Výchovná poradkyně
Výchovná poradkyně Mgr. Miloslava Kolihová se věnuje hlavně problematice kariérového poradenství a procesu integrace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných. Společně s třídními učiteli řeší výchovně – vzdělávací problémy žáků, na základě diagnostiky poruch učení a chování podává se souhlasem rodičů žádost o vyšetření žáků v akreditovaných zařízeních. Pečuje o žáky s výukovými potížemi a zdravotním postižením a o žáky s výchovnými problémy. Spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou, speciálně pedagogickými centry a střediskem výchovné péče. Nabízí spolupráci při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů. Navrhuje opatření, navrhuje ředitelce školy svolání výchovné komise, vede individuální konzultace s dětmi, s rodiči, informuje o možnostech odborné péče a další pomoci (adresář sociálních služeb, linku bezpečí, apod.). Jedná se sociálním odborem. Dále se zabývá poradenskou činností v oblasti volby povolání, přestup na 2. stupeň ZŠ, víceletá gymnázia a poradenskou činností pro rodiče. Koordinuje společně se školními metodičkami prevence Mgr. Terezou Šindelářovou a Mgr. Janou Volkovou aktivity školy v oblasti prevence. Výchovná poradkyně si vede evidenci své činnosti.
Konzultační hodiny: dle individuální domluvy.
Školní metodičky prevence
Metodičky prevence Mgr. Tereza Šindelářová a Mgr. Jana Volková vytváří Minimální preventivní program a podílí se na jeho realizaci. Komunikují s učiteli v oblasti primární prevence, v případě vzniklého problému dávají podněty k možné nápravě. Spolupracují s institucemi a organizacemi v oblasti primární prevence. Koordinují předávání informací o problematice rizikového chování žáků ve škole, dokumentují průběh preventivní práce školy. Hodnotí realizaci Minimálního preventivního programu a Mgr. Tereza Šindelářová vede tým prevence. Metodičky prevence si vedou přehled o své činnosti.
Konzultační hodiny: dle individuální domluvy.
Speciální pedagožka
Speciální pedagožka Mgr. Jana Nešetřilová poskytuje podporu pro žáky vyžadující
podpůrná opatření v průběhu vzdělávání. Vytváří plán pedagogické podpory a pomáhá při
realizaci IVP. Poskytuje diagnostickou, reedukační a intervenční činnost v prostředí školy.
Vyhodnocuje získané data o potřebě podpůrných opatření u žáků. Spolupracuje se
zákonnými zástupci, školskými zařízeními, státními institucemi a neziskovými organizacemi.
Konzultační hodiny: dle individuální domluvy
Pedagogové
Věnují se v rámci výuky rozvoji kompetencí žáků v oblasti sociálních dovedností, učí podle principů a metod v rámci koncepce školy. Provádějí průběžnou diagnostiku žáků a třídy, na pedagogických radách vzájemně hodnotí uplynulé období, konzultují případné problémy, navrhují opatření společně s výchovnou poradkyní a metodičkami prevence. Třídní učitel je v kontaktu s rodiči žáků své třídy prostřednictvím třídních schůzek, osobních setkání a dalších možností komunikace.
Konzultační hodiny pedagogů: dle individuální domluvy.
Ředitelka školy
Ředitelka školy Mgr. Pavla Vonešová sleduje efektivitu prevence rizikového chování. Sleduje problémy v kontextu celé školy a dělá personální a organizační opatření ke zlepšení vzájemného soužití ve škole. Svolává v případě potřeby výchovnou komisi za účasti rodičů, školní metodičky prevence, výchovné poradkyně, pedagogů, pracovníků orgánů péče o dítě apod.
Konzultační hodiny ředitelky: dle individuální domluvy.
Funkce |
Jméno |
Kontakt |
Ředitelka školy |
Mgr. Pavla Vonešová |
773 002 943 |
Zástupkyně ředitelky školy |
Mgr. Pavla Brožovská |
777 854 522 |
Školní metodik prevence 2.stupeň |
Mgr. Tereza Šindelářová |
tereza.sindelarova@zsjistebnice.cz 604 798 319 |
Školní metodik prevence 1.stupeň |
Mgr. Jana Volková |
|
Výchovná poradkyně |
Mgr. Miloslava Kolihová |
|
Speciální pedagožka |
Mgr. Jana Nešetřilová |
- Propagace
Škola své aktivity (projekty, akce,…apod.) prezentuje na internetových stránkách školy www.zsjistebnice.cz. Dále na informačních nástěnkách na náměstí a v obchodech ve městě, v Jistebnickém zpravodaji, na veřejných akcích města (vernisáže, soutěže, sport, koncerty, jarmark) a v regionálním tisku.
Rodiče jsou informováni o aktivitách školy a jejich žáků na pravidelných třídních schůzkách, konzultačních hodinách dle individuální domluvy, na webu školy.
Web školy: www.zsjistebnice.cz
Web města: www.jistebnice.cz
Jistebnický zpravodaj: www.jistebnice.cz/mesto/zpravodaj/
- Prevence - aktivity v oblasti prevence rizikového chování
Aktivity podporující primární prevenci
- výchova k odpovědnosti za zdraví své i ostatních – vytváření eticky hodnotných postojů a způsobů chování
- akce zaměřené na zvyšování právního povědomí (využití nabídek různých druhů spolupráce s Policií ČR a Městskou policií Tábor)
- zaměření pozornosti na projekty prevence drogových závislostí, konzumace alkoholu, vandalismu, rasismu, násilí, komerčního sexuálního zneužívání apod.
- věnovat i nadále zvýšenou pozornost prevenci kouření
- umění volby správné životosprávy - poruchy příjmu potravy – mentální anorexie a bulimie
- přednášky, besedy a pořady věnované sexuální výchově a prevenci AIDS
- zvyšování příznivého klimatu v třídních kolektivech formou organizování adaptačních dnů, výletů, exkurzí, ŠVP, plaveckého a lyžařského výcvikového kurzu, třídních projektů, atd.
- organizování akcí směřujících k oživení klimatu ve škole a zábavnou formou zpříjemnění školního prostředí (sportovní a kulturní akce, Den dětí atd.)
- účast v literárních, výtvarných, sportovních a jiných soutěžích
- žákovský parlament - rozvíjí zodpovědnost žáků za širší společenství a vzájemné soužití, je prostorem pro zapojení žáků do organizace školy, pravidelná setkání umožňují kontinuální práci a prevenci problémů ve třídách
Aktivity zaměřené na rodiče a veřejnost
- seznámení rodičů s MPP v rámci třídních schůzek
- nabídka konzultačních hodin učitelů, výchovné poradkyně, školních metodiček prevence, speciální pedagožky
- nabídka propagačních materiálů
- seznámení rodičů s postupem školy v případě problémů žáků
- na schůzkách hovořit o nebezpečí rizikového chování
- informovanost občanů prostřednictvím místního periodika o akcích a projektech školy
- zapojení rodičů do akcí školy
- pořádání besed dle zájmu
Ke zjištění aktuálního stavu rizikového chování žáků ve škole jsou využívány dotazníky, práce třídních učitelů, připomínky dětí a školní samosprávy, hodiny předmětů výchovného charakteru. Zjišťování je průběžné.
6. Cíle prevence ve škole
a) dlouhodobé
- výchova ke zdravému životnímu stylu
- rozvoj a podpora sociálních kompetencí
- funkční informační systém, funkční systém vzdělávání školních metodiček, výchovné poradkyně a ostatních pedagogů, vícezdrojové financování projektů primární prevence
- vytváření a distribuce metodických materiálů
- zapojování rodin do života školy
- vytvoření a podpora systému víceletého financování pro oblast primární prevence rizikového chování
Cílem působení v oblasti prevence rizikového chování je dítě odpovědné za vlastní chování a způsob života v míře přiměřené jeho věku:
- s posílenou duševní odolností vůči stresu, negativním zážitkům a vlivům
- schopné dělat samostatná a pokud možno správná rozhodnutí
- přiměřenými sociálně psychologickými dovednostmi
- schopné řešit, případně schopné nalézt pomoc pro řešení problémů
- s vyhraněným negativním vztahem k návykovým látkám
- podílející se na tvorbě prostředí a životních podmínek
b) krátkodobé
- zmapování potřeb v oblasti primární prevence
- finanční podpora školního minimálního preventivního programu
- zapojení rodičů do akcí školy
Prevence rizikového chování u dětí a mládeže zahrnuje především aktivity v oblastech prevence:
- násilí a šikanování
- záškoláctví
- kriminality, delikvence, vandalismu aj. forem násilného chování
- ohrožení mravnosti a ohrožování mravní výchovy mládeže
- xenofobie, rasismu, intolerance a antisemitismu
- užívání návykových látek (vč. opomíjeného alkoholu a kouření), anabolik, medikamentů a dalších látek
- netolismu (virtuálních drog) a patologického hráčství (gambling)
- diváckého násilí
- komerčního sexuálního zneužívání dětí
- syndromu týraných a zneužívaných dětí
- kyberšikany
- sebepožkozování
- poruchy přijmu potravy
7. Obsah programu – zaměření, způsob realizace
a) PRÁCE PEDAGOGICKÉHO SBORU A VEDENÍ ŠKOLY
1. Plán vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence RCH
(V případě že dosud neznáte nabídku konkrétních vzdělávacích akcí, uveďte předpokládané zaměření, rozsah zamýšleného vzdělávání, počet pedagogů a přibližný datum realizace.)
Název a odborné zaměření vzdělávání |
Počet hodin |
Datum konání |
Realizátor – organizace, odborník |
Počet školených pedagogů |
2. Plán vzdělávání ŠMP v oblasti prevence RCH
Název a odborné zaměření vzdělávání |
Počet hodin |
Datum konání |
Realizátor – organizace, odborník |
Studium k výkonu specializované činnosti – prevence sociálně patologických jevů |
2 semestry |
|
Zřetel s.r.o. - společnost pro vzdělávání |
Konference ŠMP |
18.-19. 9. 2024 |
KÚ ČB |
|
Setkání ŠMP |
říjen 2024 březen 2025 |
PPP Tábor |
3. Způsob spolupráce s ostatními pedagogy
Spolupráce s kolegy je úzká, informace si předáváme průběžně podle potřeby, v případě řešení závažnějších problémů se zapojí vedení školy, vychovatelky pracující s příslušnou skupinou dětí a učitelé, kterých se daný problém dotýká (učí v problémové třídě, problém se projevil při jejich dozoru atd.). Porady se konají podle aktuální situace, konkrétní úkoly a opatření stanovuje ředitel školy.
Počty pedagogických pracovníků |
Celkem: |
Podílející se aktivně na prevenci |
Nepodílející se aktivně na prevenci |
Vedení školy |
2 |
2 |
0 |
Učitelé |
16 |
16 |
0 |
Vychovatelé |
6 |
6 |
0 |
Jiné – asistent pedagoga |
6 |
6 |
0 |
b) SPOLUPRÁCE ŠKOLY S RODIČI
1. Aktivity pro rodiče
Název aktivity |
Datum konání |
Realizátor, přednášející |
Beseda o rodičovské kontrole v mobilech, kyberprostor |
první pololetí |
Mgr. Jakub Jančich |
Třídní schůzky Konzultační hodiny |
průběžně během roku |
třídní učitel a ostatní pedagogové |
2. Aktivity podporující spolupráci školy s rodiči
Název aktivity |
Datum konání |
Vedoucí programu |
||||
Maškarní karneval |
2025 únor |
Tereza Šindelářová |
||||
Rozloučení se školním rokem a žáky 9. třídy |
2025 červen |
třídní učitelé |
||||
Česko sportuje |
celý rok |
Tereza Švecová |
||||
Vánoční jarmark |
2024 prosinec |
třídní učitelé |
||||
Aktivity a tvoření v ŠD a ŠK |
celý rok |
vychovatelky |
||||
Školní ples |
květen 2025 |
Kamila Kumžáková Petra Pešková |
||||
Třídní schůzky |
během roku |
třídní učitelé |
||||
Den otevřených dveří pro rodiče budoucích prvňáčků |
leden |
zatím není známo |
||||
Zahraniční zájezdy – Anglie, Polsko |
neurčeno |
Romana Švestková |
||||
Schůzky SRPDŠ |
4x za rok |
Tereza Šindelářová |
||||
Příměstský kemp |
červenec 2025 |
Edita Dušková Michaela Zděnovcová |
||||
Vernisáže výstav v městské galerii |
průběžně celý rok |
Julie Pešková třídní učitelé |
c) PROGRAM PREVENTIVNÍCH AKTIVIT PRO ŽÁKY ŠKOLY
Do oblasti RCH spadá problematika preventivních ochranných kompetencí, jejichž osvojování je zapracováno v plánech jednotlivých předmětů podle ŠVP i podle vzdělávacího programu ZŠ. Na prvním stupni základní školy se snažíme rozvíjet schopnost diskutovat, komunikovat, řešit problémy a konflikty v rámci třídy a motivujeme žáky ke zdravému způsobu života. Na druhém stupni základní školy využíváme především simulační hry, diskuse, projekty, hraní rolí, kreslení, nácvik komunikace, která je hlavní pro odhalování a řešení RCH, podporujeme kvalitní trávení volného času a v rámci jednotlivých předmětů žáky také informujeme a motivujeme ke zdravému způsobu života.
Nespecifická a specifická prevence pro žáky ve výuce, která je součástí učebních osnov
Příklad:
1. ročník
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Prvouka |
Pohádka O Smolíčkovi – vztahy mezi lidmi, dobro a zlo, jak se chránit (hraní rolí) |
Lucie Maňáková Tereza Švecová |
Prvouka |
Výsledky lidské práce – vztah k hodnotám, k cizímu i svému majetku, dodržování práva (samostatná práce, rozhovor, skupinová práce) |
Lucie Maňáková Tereza Švecová |
Prvouka |
Domácí příprava na vyučování, Denní režim – volný čas a jeho organizace, pracovní zodpovědnost (samostatná práce, předávání informací) |
Lucie Maňáková Tereza Švecová |
Prvouka |
Bez práce nejsou koláče – lidé, kteří nepracují a nechtějí pracovat (rozhovor, samostatná práce, dramatizace) |
Lucie Maňáková Tereza Švecová |
Prvouka |
Volný čas – co nás baví, trávení volného času, kultura (rozhovor, samostatná práce) |
Lucie Maňáková Tereza Švecová |
Prvouka |
Příprava na prázdniny – pobyt v nových kolektivech bez dozoru rodičů (samostatná práce, skupinová práce, hraní rolí) |
Lucie Maňáková Tereza Švecová |
Prvouka |
Zásady vzájemné komunikace děti – dospělí (samostatná práce dětí, hraní rolí) |
Lucie Maňáková Tereza Švecová |
2. ročník
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Prvouka |
Moji kamarádi a já – vztahy mezi dětmi (hraní rolí, skupinová práce, rozhovor) |
Julie Pešková Eliška Urbanová |
Prvouka |
Děti a dospělí kolem nás – vztahy mezi lidmi, zásady slušného chování (rozhovor, skupinová práce) |
Julie Pešková Eliška Urbanová |
Prvouka |
Tísňová volání – jak se chovat v ohrožení, v krizové situaci, schopnost říct si o pomoc (předávání informací, hraní rolí) |
Julie Pešková Eliška Urbanová |
Prvouka |
Tabák, alkohol, cigarety – prevence závislostí (rozhovor, samostatná práce, dramatizace) |
Julie Pešková Eliška Urbanová |
Prvouka |
Drogy a hazardní hry – prevence závislostí (rozhovor, samostatná práce) |
Julie Pešková Eliška Urbanová |
3. ročník
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Prvouka |
Rodinná pohoda – zvyšování sebevědomí, schopnost říct si o pomoc, schopnost komunikace (hraní rolí, skupinová práce) |
Jana Volková |
Prvouka |
Práce a volný čas: denní režim, koníčky – smysluplné trávení volného času, prevence závislostí, zvyšování sebevědomí (samostatná práce, předávání informací) |
Jana Volková |
Prvouka |
Práce a volný čas: pracovní činnosti, povolání - schopnost vyrovnat se s neúspěchem, kvalitní prožívání života, hodnoty (předávání informací, hraní rolí, samostatná práce) |
Jana Volková |
Prvouka |
Člověk mezi lidmi – vztah k sobě, vztahy k druhým, schopnost komunikace, prevence xenofobie, rasizmu (společná práce, rozhovor, hraní rolí) |
Jana Volková |
Prvouka |
Člověk a zdraví – zdravý způsob života, ochrana vlastního zdraví, život s postižením, vztahy k postiženým lidem (hraní rolí, rozhovor, společná práce) |
Jana Volková |
4. ročník
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Český jazyk |
Šikana v dětském kolektivu – řešení problému, schopnost říct si o pomoc, vztahy k druhým (rozhovor, debata, samostatná práce) |
Veronika Maňáková |
Český jazyk |
Mezilidské vztahy – vztah k druhým, jak se chovat v kolektivu, zvyšování sebevědomí (rozhovor, debata) |
Veronika Maňáková |
Anglický jazyk |
My jsme přátelé – prevence xenofobie (předávání informací, debata) |
Romana Švestková Veronika Maňáková |
Anglický jazyk |
Zaměstnání rodičů - - schopnost vyrovnat se s neúspěchem, kvalitní prožívání života, hodnoty (předávání informací, hraní rolí, samostatná práce) |
Romana Švestková Veronika Maňáková |
5. ročník
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Přírodověda |
Člověk - zdravý životní styl, péče o zdraví, prevence závislostí (předávání informací, debata, rozhovor) |
Kateřina Nosková |
Přírodověda |
Jak se vyrábí – vytváření hodnot, zvyšování sebevědomí, vědomí vlastních schopností, schopnost vyrovnat se s neúspěchem (předávání informací, debata, hraní rolí) |
Kateřina Nosková |
Český jazyk |
Neopatrnost – ochrana zdraví (debata, samostatná práce) |
Helena Fořtová |
Český jazyk |
Dopis kamarádovi, SMS – schopnost komunikace, schopnost říct si o pomoc (předávání informací, samostatná práce) |
Helena Fořtová |
Český jazyk |
Promluvy – sebehodnocení, sebepojetí, sebedůvěra, vztahy v kolektivu, chování ke kamarádům, vztah k rodině, umět odmítnout, co se mi nelíbí, prevence mediální šikany, „mobilní“ kultura, postoj k masmédiím, vzory, Všeob. deklarace lid. práv |
Helena Fořtová |
Hudební výchova |
Zklamání, Mosty, Odvaha – schopnost vyrovnat se s neúspěchem, vztahy k druhým, život v kolektivu, posilování sebevědomí (předávání informací, hraní rolí) |
Petra Pešková |
6. ročník
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Rodinná výchova |
Vztahy mezi lidmi – život v kolektivu, zvyšování sebevědomí, vztahy k druhým, hodnoty, slušné chování, schopnost komunikace (předávání informací, debata, rozhovor, hraní rolí) |
Helena Fořtová |
Rodinná výchova |
Řešení konfliktů – schopnost komunikace, schopnost říct si o pomoc, zvyšování sebevědomí (předávání informací, debata, rozhovor, hraní rolí) |
Helena Fořtová |
Rodinná výchova |
Dospívání – zvyšování sebevědomí, schopnost vyrovnat se s neúspěchem, vztahy v kolektivu, v rodině (předávání informací, debata, rozhovor, hraní rolí) |
Helena Fořtová |
Rodinná výchova |
Zneužívání dětí – schopnost říct si o pomoc, zvyšování sebevědomí, schopnost komunikace, vědomí vlastních práv (předávání informací, debata, rozhovor, hraní rolí) |
Helena Fořtová |
Rodinná výchova |
Osobní bezpečí, ochrana člověka za mimořádných událostí – schopnost komunikace, jednání v krizových situacích, služby odborné pomoci, tísňová volání, schopnost říct si o pomoc (předávání informací, debata, rozhovor, hraní rolí) |
Helena Fořtová |
Rodinná výchova |
Prevence zneužívání návykových látek (předávání informací, debata, rozhovor, hraní rolí) |
Helena Fořtová |
- 9. ročník
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
|||
Občanská výchova |
Člověk a dospívání - zvyšování sebevědomí, schopnost vyrovnat se s neúspěchem, vztahy v kolektivu, v rodině (předávání informací, debata, rozhovor, hraní rolí) |
Michaela Široká, Petra Pešková |
|||
Občanská výchova |
Člověk hledající společenství – život v kolektivu, zvyšování sebevědomí, vztahy k druhým, hodnoty, slušné chování, schopnost komunikace, prevence xenofobie, rasizmu (předávání informací, debata, rozhovor, hraní rolí) |
Michaela Široká, Petra Pešková |
|||
Občanská výchova |
Člověk hledající svůj svět, hledající sám sebe – řešení problému, schopnost komunikace, zvyšování sebevědomí, sebeuvědomování a sebehodnocení (předávání informací, debata, rozhovor, hraní rolí) |
Michaela Široká, Petra Pešková |
|||
Občanská výchova |
Člověk a předpoklady soužití - život v kolektivu, zvyšování sebevědomí, vztahy k druhým, hodnoty, slušné chování, schopnost komunikace, prevence xenofobie, rasizmu (předávání informací, debata, rozhovor, hraní rolí) |
Michaela Široká, Petra Pešková |
|||
Občanská výchova |
Smysl společenství – prevence xenofobie, rasizmu, schopnost komunikace, zvyšování sebevědomí, hodnoty, práva (předávání informací, debata, rozhovor, samostatná práce) |
Michaela Široká, Petra Pešková |
8. ročník
Přírodopis |
Lidské tělo: dýchací soustava - prevence kouření |
Kateřina Nosková |
Přírodopis |
Lidské tělo: zdravý životní styl – stravování, denní režim, hodnoty, zvyšování sebevědomí, prevence zneužívání návykových látek |
Kateřina Nosková |
Přírodopis |
Lidské tělo: hygiena duševní činnosti – prevence užívání návykových látek, prevence kouření, kvalitní trávení volného času, život v kolektivu |
Kateřina Nosková |
Přírodopis |
Lidské tělo: nervová soustava – vliv návykových látek, prevence užívání |
Kateřina Nosková |
Specifická prevence pro žáky ve výuce, reagující na individuální situaci ve třídě
RCH, které bude řešeno: |
šikana a kyberšikana, kyberprostor, netolismus, bezpečnost, právní povědomí, klima tříd |
Jak byla situace zjištěna: poptávka třídních učitelů |
|
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace: třídní učitel, Jana Volková, Tereza Šindelářová – ŠMP, Pavla Vonešová – ředitelka školy |
|
Kdy bude situace řešena: v průběhu roku nebo okamžitě po zjištění |
|
S použitím jakých metod bude intervence vedena: Pozorování, rozhovory, konfrontace, preventivní programy, besedy |
|
Způsob ověření efektivity intervence: rozhovory, pozorování, dotazníky |
Jednorázové aktivity pro žáky
(Přednáška, projekce videofilmů – pouze informativní programy, pro více žáků, tříd najednou)
Název aktivity, akce |
Datum |
Realizátor |
Bezpečnost venku 1. třída Dopravka 2. třída Záškoláctví, šikana 3. třída Kyberprostor, digitální stopa 4. třída Bezpečně venku ŠD Kyberprostor, kyberšikana 5. třída Kyberprostor, netolismus 6. třída Šikana, kyberšikana 7. třída Mládež a paragrafy 8. a 9. třída |
23. 9. 2024 24. 9. 2024 25. 9. 2024 |
Městská Policie Tábor |
Volnočasové aktivity pro žáky
(Školní kroužky, školní kluby, školní víkendové a prázdninové akce,…)
Název aktivity, akce, kroužku |
Datum nebo frekvence konání |
Vedoucí programu |
Školní družina |
5x týdně |
Jana Ryjáčková Michaela Zděnovcová Pavlína Vavříková |
Školní klub |
5x týdně |
Tereza Šindelářová |
Příprava k přijímacím zkouškám z matematiky |
1x týdně |
Kateřina Nosková |
Hra na kytaru |
1x týdně |
Eliška Urbanová |
Sborový zpěv |
1x týdně |
Julie Pešková |
Příprava k přijímacím zkouškám z českého jazyka |
1x týdně |
Kamila Kumžáková |
Kdo si hraje, nezlobí |
1x týdně |
Jana Volková |
Tvoření |
1x týdně |
Tereza Švecová |
Keramika |
1x týdně |
Vanda Pincová |
Dramatický kroužek |
1x týdně |
Jitka Richtrová |
Robotika |
1x týdně |
Tomáš Mácha |
Angličtina vážně i hrou |
4x týdně |
Michaela Široká/Romana Švestková |
Kroužek vaření |
1x týdně |
Jitka Richterová |
Kreativní tvoření |
1x týdně |
Soňa Stehlíková |
Španělština hrou |
1x týdně |
Petra Pešková |
Prázdninový kemp |
1x ročně |
Michaela Zděnovcová Edita Dušková |
V průběhu školního roku škola pořádá akce pro rodiče a jejich děti. Dle aktuální nabídky žáci navštěvují kulturní akce a pořady, kde jsou vedeny ke slušnému chování ve společnosti. Dle potřeb a aktuálního dění ve třídě školní metodičky prevence ve spolupráci s třídním učitelem, výchovnou poradkyní a školní psycholožky volí další programy jiných organizací dle nabídky a finančních možností. Prevence rizikového chování je zařazena i do školního vzdělávacího programu v rámci jednotlivých předmětů.
Žáci školy se zapojují do celoškolních projektů, do třídních projektů, do hodinových výukových projektů, soutěží apod.
Do výuky jsou zařazeny třídnické dny.
Celoškolní projekty šk.rok 2024/25:
a. Zdravá 5
- Den Země a prevence
- Papučový den
- Programy týkající se dopravní výchovy
- Zájmové vyučování
- Den dětí
- Ukázka dravců a zvířat
- Exkurze - Židovské město
- Programy městské policie pro 1. – 9. ročník
- Spolupráce s VOŠ a SZeŠ Tábor – ekologická a environmentální výchova
- Metody při realizaci programu
V rámci výuky jsou a budou i nadále kromě tradičních metod práce využívány i další metody, které se osvědčily. Výchova bude probíhat mezipředmětově.
Některé používané metody práce:
- výklad (informace)
- samostatná práce (slohové práce na určená témata, projekty, referáty, informace z tisku...)
- besedy
- diskuse
- párová, skupinová práce ve třídě
- obhajoba určitého názoru
- zážitkové aktivity
- projektové vyučování
- pozorování
- rozhovory
- Finanční rozpočet
Veškeré preventivní programy byly v minulých letech hrazeny ze šablon I., II., III. a platbou v hotovosti od zúčastněných žáků. Tento rok využijeme finančních prostředků z Operačního programu Jan Ámos Komenský v rámci nových forem vzdělávání a zážitkové pedagogiky. Dále trvají platby od žáků.
10. Řešení přestupků
Porušování školního řádu, které se týká držení, distribuce a užívání návykových látek v prostorách školy, je klasifikováno jako hrubý přestupek a jsou vyvozeny patřičné sankce.
Jsou sledovány i projevy rizikového chování - šikana, vandalismus, brutalita, krádeže, rasismus atd.
Při jejich zjištění jsou navržena cílená opatření. V případě, kdy selže prevence ve škole, bude přistoupeno k následujícím opatřením:
1. individuální pohovor se žákem
2. jednání se zákonnými zástupci na úrovni výchovné komise
3. doporučení kontaktu s odborníky
4. v případě nezájmu zákonných zástupců uvědomění sociálního odboru, oddělení péče o dítě
5. v případě dealerství oznámení Policii ČR
Šikana ve škole
V prevenci proti šikanování a v postupech řešení šikanování postupuje škola podle Krizového plánu školy. Tento krizový plán slouží k vytvoření bezpečného, respektujícího a spolupracujícího prostředí ve škole, zaměřuje se především na prevenci šikanování a ukazuje postupy řešení šikanování. Je určen všem pedagogickým pracovníkům školy, dále pak nepedagogickým pracovníkům. Tento program je nedílnou součástí primární prevence rizikových forem chování ve škole a Minimálního preventivního programu školy.
11. Seznam základních zákonů a metodických listů v oblasti prevence
Minimální preventivní program je vydán na základě Metodického pokynu k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních (MŠMT ČR č.j.: 20 006/2007/51), který do prevence rizikového chování zařazuje konzumaci drog včetně alkoholu, kouření, kriminalitu, virtuální drogy, gambling, záškoláctví, šikanování a jiné násilí, rasismus, xenofobii, intoleranci, antisemitismus.
Další základní zákony a metodické pokyny:
- Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance,
č.j.: 14 423/1999-22 (Věstník MŠMT sešit 5/1999)
- Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování
mezi žáky škol a školských zařízení , č.j.: 28 275/2000-22 (Věstník MŠMT sešit 1/2001)
- Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování,
prevenci a postihu záškoláctví č.j.: 10194/2002-14 (Věstník MŠMT sešit 3/2002)
- Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při
vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané,
čj.: 25 884/2003-24 (Věstník MŠMT sešit 11/2003)
- Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnějšímu užívání internetu, č.j.: 11691/2004-24 (Věstník MŠMT sešit 6/20004)
- Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a
školských zařízeních zřizovaných MŠMT, č.j. 37 014/2005 (Věstník MŠMT sešit 2/2006)
Pozn.: Přehled metodických pokynů a základních zákonů na internetových stránkách MŠMT:
http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/pravni-predpisy-1
12. Kontakty na další organizace
1. Kontakty na organizace
Název |
Kontakt |
Web + poznámky |
Školní poradenské pracoviště Základní školy Jistebnice školní metodik prevence 1. st. školní metodik prevence 2. st. výchovná poradkyně zástupkyně ředitelky školy ředitelka školy speciální pedagožka |
Mgr. Jana Volková Mgr. Tereza Šindelářová 604 798 319 Mgr. Miloslava Kolihová Mgr. Pavla Brožovská 777 854 222 Mgr. Pavla Vonešová 773 002 943 Mgr. Jan Nešetřilová |
tereza.sindelarova@zsjistebnice.cz |
Pedagogicko-psychologická poradna Tábor oblastní metodik prevence |
Bc. Martin Verbovský 724 121 637 |
|
Speciálně pedagogické centrum Tábor speciální pedagog |
Mgr. Eliška Nováková 728 426 815 |
|
Středisko výchovné péče Tábor vedoucí speciální pedagog |
Mgr. Petra Janů 604 206 353 |
Středisko výchovné péče Orlíček Přední Chlum o.p.s. vedoucí SVP |
PhDr. Daniel Kubín 725 535 297 |
|
Středisko výchovné péče v Českých Budějovicích vedoucí SVP |
Mgr. Cyril Nováček 386 354 583 702 057 240 |
|
OSPOD Tábor Vedoucí OSPOD Kurátor pro děti a mládež |
Bc. Pavla Gebrová 381 486 414 Mgr. Jitka Dušková 381 486 421 |
|
Policie ČR Tábor Oddělení prevence |
974 238 700 por. Bc. Lenka Pokorná 974 238 207 724 250 835 |
24hodin denně |
Městská policie Tábor preventista |
381 253 008 Prap. Ladislav Johančík |
|
Nemocnice Tábor recepce |
381 608 111 381 608 113 |
24hodin denně |
Dětská psychiatrická nemocnice Opařany Základní škola při DPN Opařany ředitel |
Mgr. Michal Kučera 381 204 211 381 287 153 |
|
Cheiron T, o.p.s. ředitel |
Mgr. Roman Varga 603 526 246 |
Rodinné centrum Radost, o.p.s. |
Mgr. Kateřina Bláhová 775 779 324 |
|
PorCeTa, o.p.s. Tábor |
Mgr. Zuzana Urbanová 724 136 704 |
|
Fokus Tábor |
Mgr. Jaroslava Paštiková 739 203 363, 777 721 705 |
|
Domácí Hospic Jordán Tábor |
Mgr. Jitka Kafková 725 414 931 |
|
Cesta domů, z.ú. Praha |
266 712 610 |
|
Šatník Tábor |
Bc. Petra Pavlíková |
|
Auritus - centrum adiktologických služeb Rodinná poradna Tábor |
ambulantní program 381 255 999 terénní program 775 255 389 739 082 765 |
|
2.Kontakty na dětské psychiatry
Město |
Kontakt |
adresa + ordinační doba |
Sezimovo Ústí |
MUDr. Trantýrová Lenka 723 927 820 |
Rudé armády 614/9, 391 02 Sezimovo Ústí II. PO - ČT 7.00 - 16.00 |
České Budějovice |
MUDr. Hrušková Anna 387 876 326 MUDr. Baranovičová Kat. 386 354 506 MUDr. Novotná Pavla 774 592 068 |
Nemocnice ČB, B. Němcové 585/54, 370 01 České Budějovice PO – PA 7.30 – 16.00 Senovážné náměstí 248/2, 370 01 České Budějovice Matice školské 1786/17, 370 01 České Budějovice PO – ČT 8.00 – 13.00 |
Jindřichův Hradec |
MUDr. Jonáková Renata 384 326 700 |
U Nemocnice 380, 377 38 Jindřichův Hradec |
Písek |
MUDr. Burdová Iveta MUDr. Zagatová Veronika 606 645 086 |
Alšovo nám. 74/11, Písek 397 01 |
3. Kontakty na dětské klinické psychology
Město |
Kontakt |
adresa + ordinační doba |
Tábor |
PhDr. Kukačová Zuzana 381 606 765 PhDr. Kovář Jan 381 261 311 381 261 075 |
Kpt. Jaroše 2000 390 03 Tábor objednání PO, ČT 12.00 - 12.30 Světlogorská 2764 390 05 Tábor |
Písek |
Mgr. Kravarová Eva 736 755 404 |
Tylova 160/12 Písek |
Sedlčany |
Mgr. Brejlová Dagmar 607 575 073 |
Primáře Kareše 405, Sedlčany Dagmar@brejlova.cz |
Jindřichův Hradec |
Mgr. et Mgr. Michal Hanzlovský 606 237 063 |
Komenského 12, Jindřichův Hradec |
4.Krizové služby
Linka bezpečí |
116 111 (nonstop) |
Pomoc pro děti a mládež do 26 let ZDARMA |
Linka důvěry Dětského krizového centra |
777 715 215 241 484 149 (nonstop) |
Pro děti i dospělé |
Krizová linka SOS centra Diakonie |
800 567 567 (9.00 – 20.00) |
Pro děti i dospělé ZDARMA |
Linka první psychické pomoci |
116 123 (nonstop) |
Pro dospělé ZDARMA |
Linka důvěry dětského krizového centra |
777 715 215 241 484 149 (nonstop) |
Pro děti i dospělé |
Linka pro rodinu a školu |
116 000 (nonstop) |
Dospělým ohledně dětí (rodič, pedagogové, příbuzní) ZDARMA |
Rodičovská linka |
606 021 021 PO – ČT 9.00 – 21.00 PA 9.00 – 17.00 |
Pro rodiče, učitele, vychovatele |
- Seznámení pedagogů
Datum |
Podpis ředitele/ředitelky školy |
|
Seznámení ředitele/ředitelky školy s PP |
9. 9. 2024 |
|
Seznámení pedagogického sboru školy s PP |
9. 9. 2024 |
|
Školní metodičky prevence |
9. 9. 2024 |
|
Školní výchovný poradce |
9. 9. 2024 |
|
Speciální pedagožka |
9. 9. 2024 |